Dugald Caleb Jackson (1865-1951) nebyl jen obyčejným elektrotechnikem. Byl to vizionář v oblasti vzdělávání a průkopník v propojení akademického světa s průmyslem. Jeho přínos pro obor elektroinženýrství a systém technického vzdělávání je nedocenitelný.
Životní cesta inspirativního lídra
Dugald se narodil 13. února 1865 do kvakerské rodiny v Kennett Square v Pensylvánii. Jeho rodiči byli Josiah a Mary Price Jacksonovi. Měl mladšího bratra Johna Price Jacksona, se kterým později spolupracoval na několika knihách a který rovněž budoval kariéru jako elektroinženýr, akademik a státní úředník.
Vzdělání získal na The Hill School v Pottstownu, následně vystudoval stavební inženýrství na Pennsylvania State College, kde promoval v roce 1885.
Akademická kariéra a průkopnická práce
Po dvou letech výuky elektroinženýrství na Cornell University se v roce 1891 přesunul na University of Wisconsin, kde se stal prvním profesorem elektroinženýrství a vedoucím katedry elektroinženýrství. Specializoval se na střídavé proudy a související stroje, stejně jako na technické problémy spojené s provozem nezávislých elektráren, známých tehdy jako "central stations".
Revoluce na MIT
Skutečný průlom v Jacksonově kariéře přišel v roce 1907, kdy začal vést katedru elektroinženýrství na Massachusetts Institute of Technology (MIT). Na této pozici zůstal až do roku 1935 a během této doby zásadně proměnil způsob technického vzdělávání.
Jackson byl velkým zastáncem zapojení studentů a fakulty do průmyslu. Věřil, že teoretické znalosti musí být doplněny praktickými zkušenostmi. Jeho nejvýznamnějším přínosem bylo zavedení výzkumu jako součásti inženýrského vzdělávání na MIT a jeho koordinace s praktickými zkušenostmi v průmyslovém prostředí (například se společností General Electric).
Tento Jacksonův model se široce rozšířil a stal se standardem pro technické vzdělávání, který v mnohém přetrvává dodnes.
Podpora rozvoje elektrických vozidel
Jackson se aktivně zajímal o nové technologie své doby. 3. dubna 1911 se účastnil konference v hotelu Thorndike v Bostonu, která podporovala užší spolupráci mezi výrobci elektrických vozidel a manažery elektráren v bostonské oblasti.
Konferenci organizovala Boston Edison Company a Jackson přislíbil podporu katedry elektroinženýrství MIT při poskytování vědeckého výzkumu na podporu rozvoje průmyslu elektrických vozidel. Je fascinující, jak aktuální byla tato problematika už před více než 110 lety!
Odborné uznání a publikace
Během svého působení na MIT byl Jackson zvolen do Americké akademie umění a věd v roce 1911 a do Americké filozofické společnosti v roce 1931. V roce 1938 obdržel IEEE Edison Medal za "vynikající a inspirativní vedení v inženýrském vzdělávání a v oblasti výroby a distribuce elektrické energie".
Jackson byl také plodným autorem odborných publikací:
• 1893 - Text Book on Electromagnetism and the Construction of Dynamos
• 1895 - Electricity and Magnetism
• 1896 - Alternating Currents and Alternating Current Machinery (spolu s Johnem Price Jacksonem)
• 1902 - An Elementary Book on Electricity and Magnetism (spolu s Johnem Price Jacksonem)
Odkaz pro budoucnost
Dugald Caleb Jackson zemřel 1. července 1951 ve věku 86 let, ale jeho odkaz žije dál. Jeho vize propojení akademického světa s průmyslem a důraz na praktické zkušenosti v inženýrském vzdělávání zásadně ovlivnily způsob, jakým jsou technické obory vyučovány po celém světě.
Jackson také vychoval mnoho významných studentů, mezi nimiž byl i Vannevar Bush, který se později stal významným americkým inženýrem, vynálezcem a vědcem, známým pro svou práci na analogových počítačích a své příspěvky k vývoji amerického vojenského výzkumu během druhé světové války.
Závěr
Když se dnes díváme na moderní přístupy k inženýrskému vzdělávání, vidíme v nich jasné stopy Jacksonova vlivu. Jeho důraz na propojení teorie s praxí a akademického prostředí s průmyslem zůstává základním kamenem kvalitního technického vzdělávání.
Podobně jako elektřina propojuje zdroj energie s koncovým zařízením, Dugald Caleb Jackson propojil svět teoretických znalostí se světem praktických aplikací a tím umožnil generacím inženýrů lépe porozumět složitostem elektrických systémů a efektivněji je využívat.

