Charles Franklin Kettering byl jednou z nejvýznamnějších postav amerického inženýrství a vynálezectví 20. století. Tento mimořádně plodný inženýr, vynálezce a obchodník držitel 186 patentů významně ovlivnil nejen automobilový průmysl, ale zanechal stopu i v mnoha dalších oblastech techniky. Pojďme se podívat na život a odkaz muže, jehož vynálezy dodnes používáme v každodenním životě.
Rané roky a vzdělání
Charles Franklin Kettering se narodil 29. srpna 1876 v Loudonville ve státě Ohio. Byl čtvrtým z pěti dětí Jacoba Henryho Ketteringa a Marthy Hunterové. Už od dětství se potýkal s problémy se zrakem, které mu způsobovaly bolesti hlavy při studiu. Navzdory tomuto hendikepu se po ukončení školy vydal ve stopách své sestry Emmy a stal se učitelem na Bunker Hill School.
Kettering studoval na College of Wooster, než přestoupil na Ohio State University, kde se stal členem bratrstva Delta Upsilon. Kvůli očním problémům musel však studium přerušit a přijal místo vedoucího telefonní linky. Když se jeho zrakový stav zlepšil, vrátil se ke studiu a v roce 1904 získal titul v oboru elektrotechnického inženýrství.
Profesní dráha a převratné vynálezy
NCR a začátky kariéry
Ihned po škole byl Kettering přijat jako vedoucí výzkumné laboratoře ve společnosti National Cash Register (později známé jako NCR Corporation). Zde prokázal svůj talent pro praktické vynálezy – vytvořil systém snadného schválení úvěru (předchůdce dnešních kreditních karet) a v roce 1906 elektrickou pokladnu, která výrazně usnadnila práci prodavačům.
Během svých pěti let v NCR (1904-1909) si Kettering zajistil 23 patentů. Svůj úspěch připisoval nejen štěstí, ale také tvrdé práci, což vystihl svým slavným výrokem: "Všiml jsem si, že čím více pracuji, tím větší mám štěstí."
Barn Gang a založení Delco
Od roku 1907 začal Kettering se svým kolegou z NCR Edwardem A. Deedsem pracovat na zdokonalení automobilu. Spolu s dalšími inženýry z NCR, včetně Harolda E. Talbotta, se scházeli večer a o víkendech v Deedsově stodole, kde společně vyvíjeli nové technologie. Tato skupina získala přezdívku "Barn Gang" (Parta ze stodoly) a Kettering byl označován jako "Boss Ket".
V roce 1909 Kettering rezignoval v NCR, aby se mohl plně věnovat automobilovému vývoji, a skupina založila společnost Dayton Engineering Laboratories Company, neboli Delco.
Elektrický startér – revolucionář automobilového průmyslu
Jedním z nejvýznamnějších Ketteringových vynálezů byl elektrický startér pro automobily. V té době se auta startovala pomocí ruční kliky, což bylo nejen nepohodlné, ale také nebezpečné. Po tragické smrti zakladatele Cartercar Byrona Cartera, který zemřel na komplikace po nehodě s klikou, se Henry M. Leland – ředitel Cadillacu – rozhodl vyvinout elektrické startovací zařízení.
Když se Lelandovým inženýrům nepodařilo vyvinout dostatečně malý startér, obrátil se na Ketteringa, a Delco vyvinul praktický model už do února 1911. Klíčovým Ketteringovým postřehem bylo vytvoření elektrického systému, který plnil tři funkce, které dodnes slouží v moderních automobilech: startér, zdroj jiskry pro zapalování a zdroj proudu pro osvětlení.
Leland objednal 12 000 samospouštěčů pro své modely z roku 1912, a Delco tak musel rychle přejít z výzkumu a vývoje na výrobu. Tento vynález získal v roce 1913 prestižní Dewar Trophy.
Vedení výzkumu v General Motors
Delco bylo v roce 1918 prodáno společnosti General Motors jako součást United Motors. Delco se stalo základem pro General Motors Research Corporation a Delco Electronics. Kettering se v roce 1920 stal viceprezidentem výzkumné společnosti General Motors a tuto pozici zastával 27 let.
Mezi lety 1918 a 1923 vedl výzkum a vývoj v laboratořích GM v Daytonu s cílem komercializovat vzduchem chlazené motory pro automobily a nákladní vozy. Projekt "měděně chlazených" motorů GM používal ventilátory, které hnaly vzduch přes měděné žebra pro odvod tepla, ale komercializace v letech 1921-1923 nebyla úspěšná kvůli kombinaci technických i netechnických faktorů.
Olovnatý benzín a jeho problematický odkaz
Ketteringův výzkum paliv byl založen na přesvědčení, že zásoby ropy budou omezené a aditiva umožní efektivnější motory s vyšší kompresí. Jeho "vysokoprocentní" řešení spočívalo ve smíchání etanolu s benzínem, zatímco jeho "nízkoprocentní řešení" hledalo přísady, které by se přidávaly v malých množstvích ke zvýšení oktanového čísla benzínu.
V prosinci 1921 Kettering spolu s Thomasem Midgleym Jr. identifikovali tetraethylolovo (TEL) jako přísadu, která by odstranila klepání motoru při ředění jedna k tisíci. Zatímco použití etanolu nemohlo být patentováno, použití TEL jako aditiva patentováno být mohlo. Kettering a Midgley získali patent a začali propagovat použití TEL jako aditiva místo jiných možností. V roce 1923 se Kettering stal prvním prezidentem nově založené Ethyl Corporation, která začala vyrábět TEL.
Až o mnoho desetiletí později se ukázalo, že olovnatý benzín způsobil globální kontaminaci olovem, což mělo vážné zdravotní a ekologické důsledky.
Osobní život a další působení
Kettering se 1. srpna 1905 oženil s Olive Williams z Ashlandu v Ohiu. Jejich jediný syn, Eugene Williams Kettering, se narodil 20. dubna 1908. Eugene později nastoupil do společnosti Winton Engine, která byla získána General Motors, a nakonec začleněna do divize General Motors Electro-Motive (EMD). Stal se klíčovou postavou ve vývoji lokomotivního motoru EMD 567 a motoru Detroit Diesel 6-71.
Charles Kettering postavil v roce 1914 dům "Ridgeleigh Terrace", který byl podle místních zdrojů prvním v USA s elektrickým klimatizačním systémem používajícím freon.
Odkaz a pocty
Kettering zemřel 25. listopadu 1958. Po jeho smrti bylo jeho tělo vystaveno v Engineers Clubu a poté pohřbeno v mauzoleu na hřbitově Woodland Cemetery v Daytonu v Ohiu.
Max D. Liston, jeden z Ketteringových spolupracovníků v GM, ho popsal jako "jednoho z bohů automobilového oboru, zejména z hlediska vynálezů". Kettering držel 186 amerických patentů a jeho vynálezy, zejména elektrický startér automobilu, z něj učinily zámožného člověka.
V roce 1945 pomohl založit to, co se později stalo Memorial Sloan Kettering Cancer Center, vycházejícím z předpokladu, že americké průmyslové výzkumné techniky lze aplikovat na výzkum rakoviny.
Na počest Ketteringa byla v roce 1998 přejmenována bývalá General Motors Institute na Kettering University. Jeho jméno nese také několik nemocnic, výzkumných středisek a mnoho veřejných škol po celých Spojených státech.
Za svůj přínos obdržel Kettering řadu prestižních ocenění včetně Franklin Medal (1936), Hoover Medal (1955) a IEEE Edison Medal (1958). Byl také zvolen do Národní akademie věd Spojených států (1928) a do Americké filozofické společnosti (1930).
Kettering je znám také svými inspirativními citáty, včetně: "Nezáleží na tom, zda se snažíte a snažíte a snažíte znovu, a selžete. Záleží na tom, zda se snažíte a selžete, a selžete ve snaze znovu.", "Nezdary jsou ukazatele na cestě k úspěchu." a "Zajímá mě budoucnost, protože v ní strávím zbytek svého života."
Závěr
Charles Franklin Kettering (1876-1958) byl mimořádným vynálezcem a inženýrem, jehož práce zásadně ovlivnila automobilový průmysl i mnoho dalších oblastí. Jeho vynález elektrického startéru pro automobily revolucionizoval způsob, jakým lidé používají auta, a učinil je dostupnějšími pro širokou veřejnost.
Ačkoli některé jeho vynálezy, jako je olovnatý benzín a freon, měly později nežádoucí ekologické dopady, jeho příspěvek k technickému pokroku je nepopiratelný. Ketteringův odkaz žije dál v institucích nesoucích jeho jméno a v nesčetných technologiích, které dodnes využíváme v každodenním životě.

